Krémezi az ekcémás kezét

Naplóvezetés az egészséges bőrért

Ha ekcémás vagy aknés vagy, érzékeny a bőröd, vagy valami irritálja azt, akkor vélhetőleg tisztában vagy vele, hogy mi vált ki nálad tüneteket. Ilyen lehet a túlzott napsugárzás, erős szappanok, bizonyos ételek vagy egy stresszes nap. Ami magát az ekcémát illeti, a tudományos kutatásokból kiderül, hogy a genetikán kívül számos más tényező, így például a környezeti hatások, irritatív fizikai hatások és allergének is szerepet játszhatnak a tünetek megjelenésében.

Egy személy ír miközben kávézik

A mindennapok során számtalan olyan hatás érhet, ami esetleg súlyosbítja a bőrbetegségedet. Ha naplót vezetsz bőröd állapotáról, abból nyomon követhed a téged és a bőrödet befolyásoló tényezőket. A „bőrnapló” abban is segíthet, hogy emlékeztet az állapotodat javító szokások betartására.

Ne feledd: a napló nem helyettesíti az orvosi diagnózist. Mindenképpen fordulj egészségügyi szakemberhez, ha aggasztó jeleket veszel észre a bőrödön, vagy úgy érzed, hogy a tüneteid befolyásolják mindennapjaidat. Érdemes orvoshoz fordulni mielőtt jelentősen változtatnál az életviteleden (pl. kizárnál egyes ételeket az étrendedből).

A te "bőrnaplód"

A motiváció fenntartásához és a napló rendszeres vezetéséhez ahogy más naplók esetében, itt is meg kell találnia az embernek az információ dokumentálásának azt a módját, amely a leginkább kényelmes a számára. Lejegyezhetsz például egy-két gondolatot lefekvés előtt, vagy napközben is frissítheted a naplót. Eldöntheted, hogy kézzel írod-e, vagy inkább a telefonodon jegyzetelsz. Bárhogyan is vezeted a naplót, fontos, hogy nyomon kövesd a bőröd állapotát, valamint azokat az eseményeket, amelyek a nap során befolyásolhatják a bőrödet.

A bőrt befolyásoló különböző tényezők

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül felsorolunk néhány olyan tényezőt, amelyet érdemes lehet felírni és követni a naplóban.

Irritációt okozó fizikai hatások

Hölgy mossa az arcát

Az irritációt okozó fizikai hatások nagyban hozzájárulhatnak az ekcéma és az egyéb bőrirritációk kialakulásához. Rendszeresen vezesd, hogy milyen anyagokat viszünk fel a bőrünkre, illetve érintkezik a bőröddel – ez segít nyomon követni a kiváltó okokat. Íme néhány példa olyan kiváltó okokra, amelyekre érdemes odafigyelni:

  • Sminkkészítmények vagy -ecsetek, valamint egyéb bőrápolási szerek, például hidratáló krémek vagy lemosók, amelyek irritatív anyagokat tartalmazhatnak
  • Ne felejtsd el rendszeresen kiöblíteni a sminkecseteket, és kövesd a cseréjük gyakoriságára vonatkozó utasításokat (a szempillaspirált például három havonta érdemes cserélni)
  • Bőrápoló készítmények, például kéz- és testápolók
  • Hajápoló termékek, amelyek az arcbőrt is irritálhatják
  • Parfümök
  • Szappanok és tusfürdők, különösen az erősen illatosítottak
  • Mosószerek és/vagy háztartási tisztítószerek
  • Ruházat – figyelj oda a különböző textíliafajtákra
  • Azt is érdemes figyelemmel követni, hogy milyen készítmények segítettek enyhíteni az irritációt, azzal együtt, hogy mikor és milyen rendszerességgel használtad ezeket a termékeket

Ételek

Vannak bizonyos élelmiszerek, amelyek mind gyermekek, mind felnőttek esetében az ekcéma fellángolását vagy egyéb tüneteket okozhatnak. Vezess listát az elfogyasztott ételeinkről és az esetleges reakciókról – az élelmiszerek a beviteltől számítva több órán vagy akár napon keresztül is hatással lehetnek az ekcémás betegekre.

Épp úgy, mint mindenki másnál, az ekcémások egészsége és jólléte szempontjából is fontos az egészséges táplálkozás. Fordulj bátran orvoshoz vagy dietetikushoz személyre szabott javaslatokért, de íme néhány általános jótanács:

  • Fogyassz sok zöldséget és gyümölcsöt – az Egészségügyi Világszervezet ajánlása naponta legalább 400 g zöldséget és gyümölcsöt irányoz elő, mivel ezek élelmi rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok, és segítenek megelőzni a krónikus betegségek, például egyes szív- és daganatos betegségek kialakulását
  • Igyál sok folyadékot – felnőttek számára naponta 6-8 pohár víz (vagy egyéb alkoholmentes ital) elfogyasztása ajánlott
Barátok gyorsétteremben esznek

Mielőtt úgy döntenél, hogy bizonyos ételeket a továbbiakban nem fogyasztasz, mindenképpen keress fel egy szakorvost (bőrgyógyászt vagy allergológust) aki segít felállítani a hivatalos diagnózist, eligazít a hogyan továbbról. Fontos tudni, hogy nem minden ekcémás vagy más bőrbetegséggel küzdő ember állapotát befolyásolják az élelmiszerek, nem minden ekcémás vagy egyéb bőrproblémákkal küzdő betegre vannak hatással, ugyanakkor a hivatalos diagnózis nélkül véghezvitt étrendi módosítások akár még súlyosbíthatják is a helyzetet.

Tudtad, hogy a cukorfogyasztás nem súlyosbítja az ekcémát?

Stressz

A stressz kihat a bőrödre – ha nyomon követed a stressz kiváltó okait, valamint a stresszes periódusok időtartamát, az nem csak az egyes összefüggések egészségre gyakorolt hatására világíthat rá, hanem a stresszel való megbirkózásban is segíthet. A stresszel és az ekcémával kapcsolatos további tudnivalókért kattints ide.

Tisztálkodási szokások

Nem nehéz belátni, hogy a tisztálkodási szokásoknak és a bőrirritációknak közük lehet egymáshoz. Jó, ha tisztában vagy vele, hogy a tisztálkodási szokásaidban történt változások befolyásolják-e a bőröd állapotát, ezért a jó szokások naplózása is hasznos lehet. Az alábbiakra érdemes figyelni:

  • Hatással van-e a bőröd irritáltságára a zuhanyzás, kádfürdő vagy arcmosás gyakorisága?
  • Vannak-e olyan szappanok vagy emolliensek, amelyek kifejezetten javítják avagy rontják bőröd állapotát?
  • Megfelelőek-e a zuhanyzási és fürdési szokásaid:  például meleg vizet használsz-e forró helyett, felitatod-e a vizet  a bőrödről dörzsölés helyett?
  • Milyen gyakran érinted meg vagy vakarod meg az irritált bőrt a testeden vagy az arcodon? Ha egy darabig nem teszed, észreveszel-e bármi változást?

Ne feledd: a naplózás nem helyettesíti az orvosi diagnózist, de segíthet abban, hogy jobban megismerd bőröd állapotának változásait és magad is tudj velük kezdeni valamit.

A Bepanthen Sensiderm orvostechnikai eszköz.