Vezess naplót bőröd egészségéért | Bepanthen

Naplóvezetés az egészséges bőrért

Ha ekcémás esetleg érzékeny vagy irritációra hajlamos a bőröd, akkor vélhetőleg tisztában vagy vele, hogy mi vált ki nálad tüneteket. Ilyen lehet a túlzott napsugárzás, erős szappanok, bizonyos ételek vagy egy stresszes nap. Ami magát az ekcémát illeti, a tudományos kutatásokból kiderül, hogy a genetikán kívül számos más tényező, így például a környezeti hatások, irritatív fizikai hatások és allergének is szerepet játszhatnak a tünetek megjelenésében.

Egy személy ír miközben kávézik

A mindennapok során számtalan olyan hatás érhet, ami esetleg súlyosbítja a bőrbetegségedet. Ha naplót vezetsz bőröd állapotáról, abból nyomon követhed a téged és a bőrödet befolyásoló tényezőket. A „bőrnapló” abban is segíthet, hogy emlékeztet az állapotodat javító szokások betartására.

Ne feledd: a napló nem helyettesíti az orvosi diagnózist. Mindenképpen fordulj egészségügyi szakemberhez, ha aggasztó jeleket veszel észre a bőrödön, vagy úgy érzed, hogy a tüneteid befolyásolják az életminőségedet.  Érdemes orvoshoz fordulni, mielőtt jelentősen változtatnál az életviteleden (pl. kizárnál egyes ételeket az étrendedből).

A te "bőrnaplód"

A motiváció fenntartásához és a napló rendszeres vezetéséhez ahogy más naplók esetében, itt is meg kell találni az információ dokumentálásának legkényelmesebb módját.,. Lejegyezhetsz például egy-két gondolatot lefekvés előtt, vagy napközben is frissítheted a naplót. Eldöntheted, hogy kézzel írod-e, vagy inkább a telefonodon jegyzetelsz. Bárhogyan is vezeted a naplót, fontos, hogy nyomon kövesd a bőröd állapotát, valamint azokat az eseményeket, amik befolyásolhatják a bőröd állapotát.

 

A bőrt befolyásoló különböző tényezők

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül felsorolunk néhány olyan tényezőt, amit érdemes lehet felírni és követni a naplóban.

 

Irritációt okozó fizikai hatások

Hölgy mossa az arcát

Az irritációt okozó fizikai hatások nagyban hozzájárulhatnak az ekcéma és az egyéb bőrirritációk kialakulásához. Rendszeresen vezesd, hogy milyen anyagokat viszel fel a bőrödre, illetve érintkezik a bőröddel – ez segít nyomon követni a kiváltó okokat. Íme néhány példa 

  • Sminkkészítmények vagy -ecsetek, valamint egyéb bőrápolási szerek, például hidratáló krémek vagy lemosók, amik irritatív anyagokat tartalmazhatnak
  • Tisztítsd meg rendszeresen a sminkecseteket, és kövesd a cseréjük gyakoriságára vonatkozó utasításokat (a szempillaspirált például három havonta érdemes cserélni)
  • Bőrápoló készítmények, például kéz- és testápolók
  • Hajápoló termékek, amelyek az arcbőrt is irritálhatják
  • Parfümök
  • Szappanok és tusfürdők, különösen az erősen illatosítottak
  • Mosószerek és/vagy háztartási tisztítószerek
  • Ruházat – figyelj oda a különböző textíliafajtákra
  • Azt is érdemes figyelemmel követni, hogy milyen készítmények segítettek enyhíteni az irritációt, azzal együtt, hogy mikor és milyen rendszerességgel használtad ezeket a termékeket

 

Ételek

Vannak bizonyos élelmiszerek, amelyek mind gyermekek, mind felnőttek esetében az ekcéma fellángolását vagy egyéb tüneteket okozhatnak. Vezess listát az elfogyasztott ételekről és az esetleges reakciókról – az élelmiszerek a beviteltől számítva több órán vagy akár napon keresztül is hatással lehetnek a bőrre.

Az ekcémások egészsége és jólléte szempontjából is fontos az egészséges táplálkozás. Fordulj bátran orvoshoz vagy dietetikushoz személyre szabott javaslatokért, de íme néhány általános jótanács:

  • Fogyassz sok zöldséget és gyümölcsöt! Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása naponta legalább 400 g zöldséget és gyümölcsöt irányoz elő, mivel ezek élelmi rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok, és segítenek megelőzni a krónikus betegségek, például egyes szív- és daganatos betegségek kialakulását
  • Igyál sok folyadékot! Felnőttek számára naponta 6-8 pohár víz (vagy egyéb alkoholmentes ital) elfogyasztása ajánlott
Barátok gyorsétteremben esznek

Mielőtt úgy döntenél, hogy bizonyos ételeket a továbbiakban nem fogyasztasz, mindenképpen keress fel egy szakorvost (bőrgyógyászt vagy allergológust), aki segít felállítani a hivatalos diagnózist, eligazít a hogyan továbbról. Fontos tudni, hogy nem minden ekcémás vagy más bőrbetegséggel küzdő ember állapotát befolyásolják az élelmiszerek, nem minden ekcémás vagy egyéb bőrproblémákkal küzdő betegre vannak hatással, ugyanakkor a hivatalos diagnózis nélkül véghezvitt étrendi módosítások akár még súlyosbíthatják is a helyzetet.

Tudtad, hogy a cukorfogyasztás nem súlyosbítja az ekcémát?

Stressz

A stressz kihat a bőrödre – ha nyomon követed a stressz kiváltó okait, valamint a stresszes periódusok időtartamát, az nem csak az egyes összefüggések egészségre gyakorolt hatására világíthat rá, hanem a stresszel való megbirkózásban is segíthet. A stresszel és az ekcémával kapcsolatos további tudnivalókért kattints ide.

Tisztálkodási szokások

Nem nehéz belátni, hogy a tisztálkodási szokásoknak és a bőrirritációknak közük lehet egymáshoz. Jó, ha tisztában vagy vele, hogy a tisztálkodási szokásaidban történt változások befolyásolják-e a bőröd állapotát, ezért a jó szokások naplózása is hasznos lehet. Az alábbiakra érdemes figyelni:
  • Hatással van-e a bőröd irritáltságára a zuhanyzás, kádfürdő vagy arcmosás gyakorisága?
  • Vannak-e olyan szappanok vagy emolliensek, amelyek kifejezetten javítják avagy rontják bőröd állapotát?
  • Megfelelőek-e a zuhanyzási és fürdési szokásaid:  például meleg vizet használsz-e forró helyett, felitatod-e a vizet  a bőrödről dörzsölés helyett?
  • Milyen gyakran érinted meg vagy vakarod meg az irritált bőrt a testeden vagy az arcodon? Ha egy darabig nem teszed, észreveszel-e bármi változást?

Ne feledd: a naplózás nem helyettesíti az orvosi diagnózist, de segíthet abban, hogy jobban megismerd bőröd állapotának változásait, és magad is tudj velük kezdeni valamit.

Image